Tiedote: Pyhäjoella vietetään viikonloppuna Hanhikivipäiviä

LEHDISTÖTIEDOTE JA KUTSU 2.5.2012, julkaisuvapaa heti

Pyhäjoella vietetään viikonloppuna Hanhikivipäiviä

Pyhäjoella sanotaan viikonloppuna “Risukko vieköön!” Fennovoiman ydinvoimalasuunnitelmille. Pro Hanhikiven järjestämät Hanhikivipäivät laajenevat tänä vuonna kaksipäiväisiksi ja tarjoavat monipuolista ohjelmaa koko perheelle.

Tapahtuma alkaa lauantaiaamuna klo 9 Pyhäjoen lukion Pauhasalissa energiaseminaarilla, jossa tarkastellaan energiaa talouden näkökulmasta. Alustamassa ovat mm. Millenium Distinction Awards -tunnustuspalkinnon saanut fysikaalisen kemian professori Jouko Korppi-Tommola sekä DI Raimo Reiman.

Iltapäivällä ohjelmassa on toukotori, jossa Pyhäjoen kunnan ja Fennovoiman edustajille luovutetaan Hanhikivipäivien virallinen lauselma. Viestiä tehostaa koko perheelle sopiva hyväntuulinen ydinvoima-kannanotto, jossa kulkuset kalkattavat ydinvoimavapaan Hanhikivenniemen puolesta. Toukotorin musiikillisesta ohjelmasta vastaavat näyttelijä-laulaja Eija Ahvo ja pianisti-laulaja Tuija Rantalainen sekä Valituskuoro Puolangan Purnaajat. Toukotorilla järjestyy myös peräkonttikirppis.

Lauantain iltaohjelmassa nähdään Rospuutto -ammattiteatteriryhmän ekologinen trilleri Sarasvatin hiekkaa, jota saapuu seuraamaan myös Sarasvatin hiekkaa -romaanin kirjoittanut tiedetoimittaja, kirjailija Risto Isomäki.

Hanhikivenniemen luontoon tutustutaan kolmella opastetulla Hanhikivi-kierroksella. Tapahtuman päättää sunnuntain Hanhikivikierroksen jälkeen niemen rantakallioilla pidettävä Hanhikivihartaus.

Hanhikivipäivien suojelijana toimii ympäristöministeri Ville Niinistö, ja tapahtumalle on antanut tukensa jo 130 maan eturivin kulttuurialan vaikuttajaa.

Hanhikivipäivät järjestetään Pyhäjoella 5.-6.5.2012. Koko perheelle suunnatun tapahtuman teemana on tänä vuonna Risukko vieköön, joka nostaa esiin Hanhikivenniemen monimuotoisen luonnon ja muistuttaa, mikä arvo ryteiköillä voi olla. Tapahtuman järjestää Pro Hanhikivi ry, joka toimii Hanhikivenniemen säilyttämiseksi ydinvoimalaitoksesta vapaana luonto- ja virkistysalueena. Yhdistys on perustettu vuonna 2007 ja siihen kuuluu tällä hetkellä yli 300 jäsentä.

Tapahtuman ohjelmaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa www.hanhikivi.net/paivat
Ohjelma ja lippuvaraukset: www.hanhikivi.net/paivat.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan Hanhikivipäivien ohjelmaa.

Lisätietoja ja kuvat:
Helena Maijala, yhdistyksen pj., p. 040 1741 212