Tiedote: Pro Hanhikivi vie ydinvoimatietoa Japaniin

Tiedote 24.1.2013, julkaisuvapaa heti

Pro Hanhikiven varapuheenjohtaja Hanna Halmeenpää vierailee parhaillaan Japanissa kertomassa Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta. Halmeenpää tapaa 10-päiväisen vierailunsa aikana mm. Japanin parlamentin jäsen Marutei Tsurusen sekä muita politiikan, diplomaattikunnan, median ja kansalaisjärjestöjen edustajia.

Torstaina Halmeenpää kertoi Fukushiman kaupungissa prefektuurin hallintokeskuksessa pidetyssä lehdistötilaisuudessa Pyhäjoen ydinvoimalahankkeesta ja sen kytköksistä japanilaiseen Toshibaan.
”Vastaanotto oli erittäin kiinnostunut, paikalla olivat kaikki kansallisesti ja paikallisesti merkittävät mediat niin lehdistöstä kuin televisiostakin, myös kysymyksiä ja keskustelua syntyi runsaanpuoleisesti”, Hanna Halmeenpää kuvailee.

”Olen täällä kertoakseni medialle ja poliitikoille Fennovoiman hankkeesta ja siihen liittyvistä ongelmista sekä vetoamassa päättäjiin, ettei hallitus myöntäisi vientiluottoa Toshiban tai muidenkaan yhtiöiden ydinteknologialle. Tavoitteena on viestiä ongelmista ja hankkeen ristiriitaisesta tilanteesta myös suoraan Toshiballe”, Halmeenpää kertoo.

Halmeenpää on käynyt vierailunsa aikana tutustumassa tsunamikatastrofin ja Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden runtelemiin alueisiin ja tavannut radioaktiivisen laskeuman vuoksi Iwakin kaupunkiin evakuoituja ihmisiä.
”Paikan päällä, kasvokkain katastrofin kokeneiden ihmisten kanssa keskustellessa tilanteen järkyttävän vakavuuden ja moniulotteiset seuraukset ymmärtää konkreettisesti.”, Halmeenpää toteaa.

”Heille oli kaiken aikaa vakuutettu ydinvoiman olevan täysin puhdasta ja turvallista eikä onnettomuuden uhkaa pidetty realistisena. Se tuli ihmisille suurena shokkina. Koteihinsa he eivät luultavasti voi palata koskaan”, Halmeenpää kertoo ja kuvailee evakuointien, kodin menettämisten ja terveyteen kohdistuvan jatkuvan uhan aiheuttaneen hyvin samankaltaisia ongelmia kuin sotien siviiliuhreilla:
”Nyt vain vastassa ei ole vieras armeija, vaan räjähtänyt ydinvoimala ja radioaktiivinen laskeuma”.

Halmeenpää kertoo onnettomuuden havahduttaneen tavalliset ihmiset täydellisesti.
“En ole tavannut vielä ketään, joka haluaisi Japanin jatkavan ydinvoiman tuotantoa”, hän jatkaa.

Pyhäjokinen Pro Hanhikivi ry toimii Hanhikivenniemen säilyttämiseksi ydinvoimalaitoksesta vapaana luonto- ja virkistysalueena. Yhdistys on perustettu vuonna 2007 ja siihen kuuluu yli 300 jäsentä.

Pro Hanhikiven Japanin vierailua organisoi Lena Lindahl Sustaiable Sweden Associationista. Matka toteutetaan yhteistyössä Suomen luonnonsuojeluliiton, suomalaisten ja ruotsalaisten luonnonsuojeluyhdistysten sekä mm. saksalaisen GrassRoots Community Foundation:in kanssa.

Lisätiedot Japanista:
Hanna Halmeenpää: hanna.halmeenpaa@hotmail.com
Lena Lindahl (& Hanna Halmeenpää), p. +81 80 3637 3323 (huom! aikaero Japaniin + 7 tuntia)

Lisätiedot Suomesta:
Helena Maijala