Tiedote: Pro Hanhikiveltä E.ONille ruusuja ja risuja

Tiedote 4.5.2013, julkaisuvapaa heti

Pro Hanhikivi ry:n varapuheenjohtaja Hanna Halmeenpää vei perjantaina 3.5. yhdistyksen terveiset energiajätti E.Onin vuosittaiseen yhtiökokoukseen Saksaan. Vuodesta 2009 yhtiökokouksiin osallistunut Halmeenpää kiitti E.ONia viime syksyisestä päätöksestä vetäytyä Fennovoima Oy:n ydinvoimalahankkeesta, jossa se oli 34 % osuudella mukana suurimpana yksittäisenä omistajana ja ydinvoimateknisenä asiantuntijana.

Risuja yhtiön johto sai siitä, että on tähän mennessä halunnut Suomessa ja Ruotsissa investoida lähinnä ydinvoimaan kun taas yhtiön kotimaassa, Saksassa on keskitytty yhä voimakkaammin uusiutuvaan energiaan.
– E.ON strategiassaan ”Cleaner and Better Energy” korostaa uusiutuvan energian investointien kasvun merkitystä, mutta investoi edelleen erityisesti Ruotsissa ydinenergiaan ja vanhojenkin reaktoreiden modernisointiin, Halmeenpää kyseenalaistaa ja kertoo vieneensä viestiä Saksaan myös Pro Hanhikiven ruotsalaisilta yhteistyötahoilta.

Pienen moitteen E.ON sai myös siitä, että se totesi Fennovoimasta vetäytymisensä syyksi ainoastaan taloudelliset tekijät ja toivotti vetäytyessään hankkeelle menestystä.
– Piittaamatta ydinenergiaan liittyvistä riskeistä tai useista Fennovoiman hankkeen paikallisille ihmisille, ympäristölle ja laajemminkin yhteiskunnalle aiheuttamista haitoista ja epäkohdista, Halmeenpää toteaa.

E.ONin pääjohtaja Dr. Johannes Teyssen ei vastauspuheenvuorossaan halunnut kertoa kantaansa Fennovoiman hankkeen vaiheista, vaan tyytyi toteamaan, että on Fennovoiman nykyisten osakkaiden asia päättää hankkeen jatkosta. Samalla Teyssen katsoi Halmeenpään ja E.ONin löytäneen vihdoin yhteisen ilon aiheen: E.ONilla oli omat syynsä jättäytyä projektista, ja Pro Hanhikivellä on syynsä iloita tästä päätöksestä. Teyssen myönsi, ettei E.ON ole investoinut Suomessa uusiutuvaan energiaan, jota Halmeenpää puheenvuorossaan peräänkuulutti. Yhtiö keskittyy Pohjoismaissa Tanskan, Ruotsin ja Norjan energiamarkkinoille.

Messukeskus Grugahallessa järjestäytyneeseen kokoukseen osallistui 3000–4000 E.ONin osakkeenomistajaa. Paikalla oli myös kansalais- ja ympäristöjärjestöjen edustajia useista maista. Yhtiön johto kuuli yli kuusi tuntia kestäneen keskusteluosion aikana runsaasti kritiikkiä mm. Saksan ulkopuolella toimivien ja suunniteltujen hiilivoimaloiden ja -kaivosten ympäristö- ja ilmastovaikutuksista. Useissa puheenvuoroissa esille nousivat myös ydinenergian haitat sekä ydinjäteongelmat.

Kuvamateriaali: (suurempi kuva aukeaa klikkaamalla)
halmeenpaa_eon_030513
Kuva: Paul Corbit Brown